torsdag 8 mars 2018

Träna in nya och goda vanor

I min resa på bättre och sundare privatekonomi har jag börjat inse att det är svårt att bryta vanor. Jag har bestämt mig att jag nu ska försöka mig på att börja med ett gäng nya och goda/hälsosammare vanor.

Som säkert alla vet är det väldigt svårt att gör stora och många ändringar på en och samma gång. Jag tänker därför bryta ner förändringarna i många små delar och då ge mig större chans att lyckas. Jag har kommit fram till att det är mycket förbättringspotential i familjens liv, främst den ekonomiska aspekten. Alltså att få samma glädje men till en billigare vardagspeng.





Mitt första mål är att börja med en hälsosammare och mer prisvärd frukost.
I dagsläget äter jag och barnen (Mamma betalar? börjar jobbet tidigare än oss och äter frukost på jobbet) oftast fil och flingor/müsli eller smörgås med olika sorters pålägg. Inte jättedåligt men inte bästa frukosten och rätt dyr.
Nu är tanken att börja med havregrynsgröt med lite mjölk. Billigare och nyttigare. Klockrent!


Vi har redan tjuvstartat lite, två dagar med gröt. Första dagen kände jag mig mätt hela förmiddagen. Idag var jag hungrig innan lunch, Vi får se hur kroppen kommer reagera på den nyttigare frullen när vanan kommit igång ordentligt.
Tanken är att varje litet delmål ska få minst en månad på sig att sätta sig. Så om ca en månad ska jag börja med något nytt förbättrande. Tror detta är rätt melodi för att ska nya vanor för mig. Att ändra på en massa saker slutar alltid med pannkaka för mig.

Hur gör du när du vill ändra på en vana?
Eller har du bara bra vanor?

2 kommentarer:

  1. Lägg till ett ägg så får du i dig fett och protein vilket håller dig mätt ännu längre! 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm. Nu blir det många grejer på en och samma gång. Haha.
      Det kanske inte är en dum idé. Jag börjar med gröten, efter någon vecka testar jag att lägga till ett ägg också. Tack för tipset!

      Radera