torsdag 26 mars 2020

Uppdatering mål nr.5

Löpning, 350 km under år 2020

Jag började året med ett par mål. Mål nr 5:
Löpa 350 km

Från att inte jogga alls. Eller knappt jogga, brukar springa blodomloppet varje år och då har jag oftast gjort ca tre löppass inför det. Så från att jogga ca 23 km per år så var det nu dags att faktiskt springa hela 350 km under året.
Jag har fått en del hjälp och pepp av The Dividend Story, tackar ödmjukast för det. Hade inte kommit igång annars.
Men 350/52 är ungefär 6,7. Det betyder att jag behöver snitta 6,7 km per vecka. Tanken har från början varit att jag ska springa ett pass i veckan. Så på den ambitionsnivån ligger jag.
Eftersom löpformen inte var på topp i januari när det drog igång så var planen att börja med kortare sträckor för att inte få ont i kroppen. 

Januari bjöd på tre pass under dryga 30 minuter strax under 5 km.

Februari blev det 4 pass. Inget av passen var under 6,3 km och det längsta blev 8,75 km. Men det passet kändes i knäet så jag kommer vänta lite med att gå upp på den distansen igen. 
Testade också att jogga till jobbet och det gick över förväntan. Hade dock alldeles för mycket saker i ryggsäcken så lärdom till nästa gång blir att ta med något som ska tillbaka till jobbet om jag ska springa dit på morgonen.

Mars är inte slut än men redan 5 pass avverkade. Dock var ett enbart 1,76 km då jag hade känningar i hälen och då var tvungen att avbryta. Sprang dock någon dag senare och då gick det bra. Har legat kring 7km men senaste passet var jag uppe och nosade på 8 km. Och det känns riktigt bra. 

Om jag inte räknar med denna veckan så har det gått 12 veckor av året. Jag har just nu sprungit 73 km. Det ger ett snitt på 6 km per vecka. Lite efter målet men med tanke på att de 4 senaste passen snittar 6,8 km och att jag tror att jag kommer springa minst en mil per pass innan april är slut så är jag optimistisk. 

Hoppas på att hålla mig frisk och inte skada mig. Det är nog det enda som kan göra att jag inte fixar detta.

Så jag ligger lite efter målet men tror detta kommer lösa sig ändå. Tänker dessutom att öka till två löppass under sommaren.

Jag lägger ingen fokus på tider just nu. Det jag vill är att komma upp i pass på minst 10 km. Efter det kommer jag att fokusera lite mer på att slå tider. Är väldigt sugen på att fixa 10 km under 60 minuter med en känsla av att det var ganska enkelt. Har fixat det förut men det är många år sedan ska jag erkänna. Tror dock att jag är i rätt bra form nu jämfört med bara för 2 år sedan. 
Jag var och snuddade på 100 kg för ca 2 år sedan. Idag ligger jag en bit under 90 men har en tendens att gå upp många kilon under sommaren. Hoppas att min löpning ska råda bot på detta.

Hur går det med dina mål?
Har du något mål som har med din hälsa att göra?

4 kommentarer:

  1. Det låter som du är riktigt motiverad att klara målet, för varje kilometer du får i kroppen blir det ju förhoppningsvis lite, lite lättare att springa också. Konditionen blir bättre, musklerna starkare och pannbenet lite tjockare.
    Jag siktar också på milen i år, plus en hel del andra hälsorelaterade mål. Resultatet så här långt får väl sägas vara högst mediokert. Efter att ha varit sjuk i stort sett konstant sen i januari så har måendet blivit bättre de senaste två veckorna. Det börjar bli dags att ta tag i träningen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Smygekonomen!
      Ja verkligen, mer motiverad än jag trodde att jag skulle vara.

      Ja det blir verkligen bättre och bättre för varje runda.

      Inte kul att vara sjuk, det underlättar verkligen inte.
      Har det inte blivit någon träning alls iår?
      Hur ser ditt mål ut?

      Mvh PB?

      Radera
  2. Hej!

    Så fantastiskt härligt och inspirerande att läsa om din löpträning. Jag är övertygad om att du kommer klara dit mål med råge. Än så länge har det ju varit mörka vintermånader under 2020 och ju varmare och ljusare det blir så finns det "risk" för att löpningsmotivationen ökar ytterligare ;)

    Jag tycker också det är helt rätt att öka gradvis och inte fokusera på tider. Det viktigaste är att vänja leder och muskler vid belastningen, sedan kommer tiderna att förbättras drastiskt om man vill lägg in någon form av intervaller/fartlek när kroppen är van vid belastningen.

    Har du cykel och gillar transportjogg skulle ett förslag kunna vara att cykla till jobbet och sedan jogga hem. Nästa dag kan man jogga till jobbet och cykla hem. Bra att lyssna på kroppen så du inte springer om det gör ont, om man har känningar i hälsenan kan excentriska tåhävningar vara bra att göra.

    Jag tror du kommer klara SUB 60 min LÄTT under sommaren, keep up the great work!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej DS!
      Som sagt, tror inte jag varit där jag är med löpningen utan din motivation och hjälp.
      Ska för övrigt testa mina nya skor idag på en runda.

      Ja tror också risken är stor att det blir fler pass under sommaren.

      Ja det har varit ett smart drag att öka successivt, tror det är det som gjort att jag fortfarande håller på.
      Tror många känner igen sig att att man kickstartar något och går in alldeles för hårt. För att snabbt tycka att det blev för mycket och därmed sluta med det lika snabbt som man började.

      Ja, tanken har slagit mig att faktisk köra lite mer transportjogg. När barnens fotboll drar igång järnet i slutet av april så kommer min egen tid att minskas rejält. Så då är transportjogg ett väldigt smidigt alternativ. Typ lite lifehack på det.

      Jag tror också att jag fixar det. Det är nog mer en mental spärr än en kroppslig i dagsläget :)

      Mvh PB?

      Radera